domingo, 30 de marzo de 2008

Sonámbula

Hoy estoy agotada... Yo soy una de esas personas que neceistan dormir más de 8 horas al día. Para mí no es una tortura una jornada larga, sino una noche corta. Y lo peor es que mi propio biorritmo fomenta el desajuste, porque aunque me pase todo el día hecha un despojo humano por no haber dormido lo suficiente, es ponerse el sol y mi cuerpo se activa. Se me quita el sueño. Entonces me pongo a hacer cosas, a "perder" el tiempo... y me acuesto tarde... y el círculo vicioso se repite eternamente.

Eels - I need some sleep

I need some sleep.
I can’t go on like this.
I try counting sheep,
But there’s one I always miss.

Everyone says I’m getting down too low
Everyone says: "You just gotta let it go"
"You just gotta let it go"
I just gotta let it go


I need some sleep
time to put the old horse down
I’m in too deep
and the wheels keep spinning round

Everyone says I’m getting down too low
Everyone says: "You just gotta let it go"
"You just gotta let it go"
I just gotta let it go

You just gotta let it go
You just gotta let it go
You just gotta let it go...

Por aquí os dejo la canción a los que no podáis conciliar el sueño...

sábado, 15 de marzo de 2008

Crítica del álbum "Islands", de King Crimson (1971)

Título: Islands.
Intérprete: King Crimson.

Año
: 1971
Género
: Rock Progresivo/ Art Rock
Calificación
: 4.5 / 5

Casi 3 años después de su debut como teloneros de los Rolling Stones en el mítico concierto del Hyde Park en Junio de 1969, King Crimson sacó al mercado su cuarto disco “Islands”, que supuso el punto y final a su primera etapa, la más experimental y jazzística. Si “In the Court of the Crimson King” supuso un salto cualitativo en la concepción de la música rock, “Islands” representa la cristalización de las ideas musicales que se barruntaban en “In the Wake of Poseidon” y “Lizard”. La temática se basa en pasajes musicales inspirados en las Islas Baleares, que el letrista y poeta Peter Sinfield conocía muy bien.

Impresionante, embelesadora, virtuosa y sutil, “Islands” es un verdadero alarde de genio instrumental al servicio del concepto. El disco, cuya temática gira en torno a la idea de la isla como ideal psicológico, se nos presenta como un todo descompuesto en partes que va cobrando sentido a medida que se descubre, provocando una sensación de plenitud al finalizar, y que permite al que lo escucha bucear en un mundo de sensaciones evocadoras como pocas obras han conseguido hacerlo a lo largo de la historia de éste género. Es un disco que resulta diferente a cada escucha, y dependiendo de las condiciones iniciales de ánimo en las que se encuentre el oyente, éste se dejará guiar por los senderos de una de las mil historias diferentes que laten en esta obra maestra. Pieza clave es la calidad de los intérpretes, que forman una suerte de pequeña orquesta cuya riqueza es uno de los puntos fuertes del disco. Destacan instrumentistas como Burrel (voz y bajo), Mel Collins (saxos, flautas y voces), el padrino del proyecto Robert Fripp (guitarras, melotrón y harmonium), Ian Wallace (batería, percusión y voces), y Peter Sinfield. Además se requirieron cornetas, oboes y sopranos para la interpretación de algunos temas.

El disco abre con Formentera Lady, que estrena un contrabajo con arco de Harry Miller al que se le suma una flauta y el piano para finalizar con la percusión. Burrel comienza a cantar la primera estrofa, y se reitera el esquema pero añadiendo la guitarra y la batería que permiten cambiar el tempo y dejar a Collins fijar el estribillo con el saxo. La segunda estrofa nos sorprende con una guitarra acústica de Fripp que se desdobla, y a partir de ahí la canción se ramifica entre persecuciones de saxo y voz. De pronto comienza a nacer entre aullidos extraños la base rítmica del siguiente tema. Sin más dilación nos sumergimos en Sailor´s Tale, ejecutado al más puro estilo progresivo de la primera etapa crimsoniana. Enmarcado en un crescendo conducido por un pegadizo ritmo de bajo se exprimen los gemidos de un saxofón alto acompañado por los delirios a la guitarra de Fripp, que desembocan en una calma aparente donde de nuevo se reitera la guitarra con un eco de pesadilla que, al final, provoca la chispa que torna la quietud rítmica en una explosión de texturas instrumentales, volviendo a la idea del comienzo pero sobre el fondo de un evocador melotrón. El ritmo que impone la batería es infernal, heredado del jazz pero elevado a la enésima potencia, incluso en el juego con los platos. El caos nos conduce sin solución de continuidad a la indefinible The Letters, en la que se alterna la agresividad de la guitarra combinada con un diálogo de saxo, que incrementa su crudeza hasta derivar en Ladies of the Road, sin duda una de las joyas del disco, que trata el tema de la groupies. Se incorporan de forma progresiva y jerarquizada por las estrofas de Sinfield, la guitarra primero, seguida de la voz, pandereta, bombo, contundente batería y un tórrido saxo al que se le añade una línea de bajo. Se le cede la palabra a Burrel, que canta como nunca, llegando a sobreactuar y encabezando unas sorprendentes armonías vocales apoyadas por Collins y Wallace al más puro estilo Sargent Pepper’s. Sencillamente magistral, una alternancia de interpretación vocal beateliana incrustada en la expresividad de un canto de cisne desgarrado sostenido por la dulzura de la flauta travesera. Impresionante es el final, donde se produce el duelo de titanes entre el saxo de Collins y la guitarra de Fripp.

Llegamos a la preciosa Song of the Gulls, una pieza de corte neobarroco para cuerda, pizzicatos incluidos, donde los integrantes demuestran su ingente formación musical. El disco finaliza con Islands, auténtico cuadro impresionista que rememora los atardeceres en Formentera. El sol se evapora en el océano entre leves notas de piano. La voz angelical y los instrumentos de viento generan un velo de melancolía sobre el espacio, pero con un atisbo de esperanza nimio, pero suficiente para que se cambie el ánimo a través del canto iniciático del saxo y un melotrón ascendente…Flauta, estribillo, oboe, corneta, estribillo… y cuando se agota todo se disuelve para dejar paso a un minuto en blanco en cuyo final puede escucharse una coda donde los músicos afinan instrumentos de cuerda, se oye un chirriar y hasta un metrónomo… y es que en King Crimson hasta el ruido suena bien.

Rock progresivo, improvisaciones jazzísticas…pasajes de violencia y quietud…cambios de ritmo constantes que se mueven sobre espirales de ideas reiteradas hasta la extenuación. Virtuosismo instrumental interpretado para almas sedientas de emociones imposibles de transmitir sólo con palabras. Un genio desbordado que nos brinda belleza en estado puro.


¿LSD?

¿Qué se esconde tras su letra? Tantas veces nos hemos preguntado si era una inocente canción infantil con letra fantasiosa y colorista, o por el contrario una disertación sobre los efectos del LSD... Yo pienso que se trata de un guiño, de un chiste polémico fruto de una gamberrada de los Los Escarabajos...

The Beatles - Lucy in the sky with diamonds

Picture yourself in a boat on a river,
With tangerine trees and marmalade skies
Somebody calls you, you answer quite slowly,
A girl with kaleidoscope eyes.

Cellophane flowers of yellow and green,
Towering over your head.
Look for the girl with the sun in her eyes,
And she's gone.

Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Ah... Ah...

Follow her down to a bridge by a fountain
Where rocking horse people eat marshmallow pies,
Everyone smiles as you drift past the flowers,
That grow so incredibly high.
Newspaper taxis appear on the shore,
Waiting to take you away.
Climb in the back with your head in the clouds,
And you're gone.

Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Ah... Ah...

Picture yourself on a train in a station,
With plasticine porters with looking glass ties,
Suddenly someone is there at the turnstile,
The girl with kaleidoscope eyes.

Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Lucy in the sky with diamonds
Ah... Ah...

El vídeo es muy colorista, con los dibujillos del "yelou submarín"...



Os dejo aquí también una versión muy graciosa que he encontrado por ahí, lo que mola es el vídeo...



A mí también me gusta mucho la versión de Aimee Mann, todo sea dicho, que forma parte de la banda sonora de una película que me gustó mucho en su momento: "Yo soy Sam".

jueves, 13 de marzo de 2008

To Bid you Farewell

Bueno, en mi primera entrada en la Enciclopaedia-Lucy presentaré a mi grupo favorito, Opeth.

Opeth son una banda sueca de Death-Metal progresivo. Cualquiera que lea Death-Metal pensará en gruñidos avernales, distorsiones estridentes, baterías aberrantes, en Satanás, Lucifer, Astaroth, Iván, Belial y en toda la corte del Pandemonium. Y no se equivocará, este estilo se caracteriza por esos ligeros tintes (más bien brochazos) de bestialidad y apego a lo anticrístico. Y este grupo tiene canciones que son grandes exponentes de este estilo. Sin embargo, desde el principio (como puede observarse en esta canción) se descolgaron de este tipo de grupos gracias a su capacidad para conjugar toda esta rabia con una gran sensibilidad musical, creando temas de larga duración (hasta 20 minutos) con una complejidad armónica y rítmica inusitadas en su género.

Gracias a este tema de su segundo disco, Morningrise, Opeth se ganaron la animadversión de una gran parte de la comunidad Death-Black-Doom-Goth-Grind-metalera mundial y definieron el estilo que les caracterizaría el resto de su carrera.

Por supuesto, no os librareis, tarde o temprano colgaré alguna de las más duras y sangrientas de esta panda de aguerridos vikingos.

Nota aparte, este es un buen tema para ligar con góticas.

Opeth - To Bid you Farewell

I am awaiting the sunrise
Gazing modestly through the coldest morning
Once it came you lied
Embracing us over autumn´s proud treetops

I stand motionless
In a parade of falling rain
You voice I cannot hear
As I am falling again

Devotion eludes
And in sadness I lumber
In my own ashes I am standing without a soul
She wept and whispered: "I know..."

We walked into the night
Am I to bid you farewell?

Why can't you see that I try
When every tear I shed
Is for you?

martes, 11 de marzo de 2008

¿Me recuerdas?

¡Conseguir esta canción si que fue una odisea! No lo recuerdo muy bien pero cuando salió este disco aún no tenía yo muy al alcance internet, y lo que hoy encuentro con un solo click, por entonces fue todo un reto. Fue la primera canción que me gustó de Nickelback, desde entonces sigo su trayectoria. Aunque no soy una ferviente fan, siempre hay algun tema que me gusta en sus discos.

Nickelback - How you remind me

Never made it as a wise man
I couldn't cut it as a poor man stealin'
Tired of livin' like a blind man
I'm sick inside without a sense of feelin'
And this is how you remind me

This is how you remind me
Of what I really am
This is how you remind me
Of what I really am

It's not like you to say sorry
I was waiting on a different story
This time I'm mistaken
For handing you a heart worth breakin'
I've been wrong, I've been down
To the bottom of every bottle
Despite words in my head
Scream "Are we having fun yet?"
Yet?, Yet?, Yet?, no no...


It's not like you didn't know that
I said I love you and I swear I still do
It must have been so bad
Cause living with me must have damn near killed you

And this is how you remind me
Of what I really am
This is how you remind me
Of what I really am

It's not like you to say sorry
I was waiting on a different story
This time I'm mistaken
For handing you a heart worth breakin'
I've been wrong, I've been down
To the bottom of every bottle
Despite words in my head
Scream "Are we having fun yet?"
Yet?, Yet?, Yet?, no no...


Never made is as a wise man
I couldn't cut it as a poor man stealing
And this is how you remind me
This is how you remind me

This is how you remind me
Of what I really am
This is how you remind me
Of what I really am

It's not like you to say sorry
I was waiting on a different story
This time I'm mistaken
For handing you a heart worth breakin'
I've been wrong, I've been down
To the bottom of every bottle
Despite words in my head
Scream "Are we having fun yet?"
Yet?, Yet?, Yet?, no no...


Aquí está el videoclip...

A la orilla del océano

"La Playa" no se hizo especialmente famosa como película. Con un argumento delirante y surrealista, lo único que recuerdo (la vi hace tiempo) que merecía la pena eran aquellos maravillosos paisajes de islas exóticas perdidas por el océano. Sin embargo, tiene un puntazo de banda sonora. Todos conoceréis la aportación de Moby, que fue durante mucho tiempo la sintonía de TVE2. Aquí tenéis otra de esas canciones que me hacen evocar playas vírgenes de arena fina y agua transparente...

All Saints - Pure Shores

I've crossed the deserts for miles
Swam water for time
Searching places to find
A piece of something to call mine (I'm comin', I'm comin')
A piece of something to call mine (I'm comin', comin' closer to you)

Ran along many moors
Walked through many doors
The place where I wanna be
Is the place I can call mine (I'm comin', I'm comin')
Is the place I can call mine (I'm comin', comin' closer to you)

I'm movin', I'm comin'
Can you hear what I hear?
It's calling you my dear out of reach (take me to my beach)
I can hear it calling you
I'm comin' not drowning, swimming closer to you

Never been here before
I'm intrigued, I'm unsure
I'm searching for more
I've got something that's all mine (got something that's all mine)
I've got something that's all mine (got something that's all mine)

Take me somewhere I can breathe
I've got so much to see
This is where I want to be
In a place I can call mine (call mine)
In a place I can call mine (call mine)

I'm movin', I'm comin'
Can you hear what I hear?
It's calling you my dear out of reach (take me to my beach)
I can hear it calling you
I'm comin' not drowning, swimming closer to you

Movin', comin', can you hear what I hear? (hear it out of reach)
I hear it calling you
Swimming closer to you

Many faces I have seen
Many places I have been
Walked the deserts, swam the shores (comin' closer to you)
Many faces I have known
Many ways in which I've grown
Movin' closer on my own (comin' closer to you)

I'm movin', I feel it
I'm comin', not drowning
I'm movin', I feel it
I'm comin', not drowning

I'm movin', I'm comin'
Can you hear what I hear?
It's calling you my dear out of reach (take me to my beach)
I can hear it calling you
I'm comin' not drowning, swimming closer to you


Por aquí os dejo el vídeo, que tiene imágenes de la peli. ¡A disfrutarlo!

C'est la vie

¿Quién dijo que la vida es fácil? Unos días son mejores, otros peores... Intenta inclinar la balanza con el optimismo y disfrutaras más de lo que haces. La vida, al fin y al cabo, es un camino lleno de curvas y cuestas...

Sheryl Crow - Everyday is a winding road

I hitched a ride with a vending machine repair man
He says he's been down this road more than twice
He was high on intellectualism
I've never been there but the brochure looks nice
Jump in, let's go
Lay back, enjoy the show
Everybody gets high, everybody gets low,
These are the days when anything goes

Everyday is a winding road
I get a little bit closer
Everyday is a faded sign
I get a little bit closer to feeling fine

He's got a daughter he calls Easter
She was born on a Tuesday night
I'm just wondering why I feel so all alone
Why I'm a stranger in my own life
Jump in, let's go
Lay back, enjoy the show
Everybody gets high, everybody gets low
These are the days when anything goes

Everyday is a winding road
I get a little bit closer
Everyday is a faded sign
I get a little bit closer

Everyday is a winding road
I get a little bit closer
Everyday is a faded sign
I get a little bit closer to feeling fine

I've been swimming in a sea of anarchy
I've been living on coffee and nicotine
I've been wondering if all the things I've seen
Were ever real, were ever really happening

Everyday is a winding road
I get a little bit closer
Everyday is a faded sign
I get a little bit closer

Everyday is a winding road
I get a little bit closer
Everyday is a faded sign
I get a little bit closer to feeling fine

Everyday is a winding road...

Por aquí os dejo el vídeo...

lunes, 10 de marzo de 2008

Todo un clásico

¡Qué grande era Freddie! Una gran voz, un gran grupo, y canciones que no pasan de moda formaron una combinación maestra que ha revelado a Queen a lo largo de los años como uno de esos grupos que nunca se olvidan. Tienen grandes joyas, hoy os dejo aquí una de ellas. ¿Creéis que entre sus líneas se esconde una revelación sobre su enfermedad o son sólo paranoias mías?

Queen - Somebody to love

Can anybody find me somebody to love?
Each morning I get up I die a little
Can barely stand on my feet
Take a look in the mirror and cry
Lord what you're doing to me
I have spent all my years in believing you
But I just can't get no relief, Lord!
Somebody, somebody
Can anybody find me somebody to love?

I work hard every day of my life
I work till I ache my bones
At the end I take home my hard earned pay all on my own
I get down on my knees
And I start to pray
Till the tears run down from my eyes
Lord... somebody... somebody
Can anybody find me somebody to love?

(He works hard) Everyday, I try and I try and I try
But everybody wants to put me down
They say I'm goin' crazy
They say I got a lot of water in my brain
Got no common sense
I got nobody left to believe
Yeah yeah yeah yeah

Oh Lord
Somebody... somebody...
Can anybody find me somebody to love?

Got no feel, I got no rhythm
I just keep losing my beat
I'm ok, I'm alright
Ain't gonna face no defeat
I just gotta get out of this prison cell
Someday I'm gonna be free, Lord!

Find me somebody to love
Can anybody find me somebody to love?

El vídeo, pues eso, del año de la polca... ¡Están hechos unos melenudos!

Los 8 mandamientos

Un poco del pop más rockero de Alanis. Ya os pondré una más tranqui otro día... ¡A disfrutarla!

Alanis Morissette - Eight Easy Steps

How to stay paralyzed by fear of abandonment
How to defer to men in solveable predicaments
How to control someone to be a carbon copy of you
How to have that not work and have them run away from you

How to keep people at arms length and never get too close
How to mistrust the ones who supposedly love the most
How to pretend you're fine and don't need help from anyone
How to feel worthless unless you're serving or helping someone

I'll teach you all this in 8 easy steps
A course of a lifetime you'll never forget
I'll show you how to in 8 easy steps
I'll show you how leaderships looks when tought by the best

How to hate women when you're supposed to be a feminist
How to play all pious when you're really a hypocrite
How to hate god when you're a player and a spiritualist
How to sabotage your fantasies by fears of success

I'll teach you all this in 8 easy steps
A course of a lifetime you'll never forget
I'll show you how to in 8 easy steps
I'll show you how leaderships looks when tought by the best

I've been doing research for years
I've been practicing my ass off
I've been training my whole life for this moment I swear to you
Culminating just to be this well-versed leader before you

I'll teach you all this in 8 easy steps
A course of a lifetime you'll never forget
I'll show you how to in 8 easy steps
I'll show you how leaderships looks when tought by the best

How to lie to yourself and thereby to everyone else
How to keep smiling when you're thinking of killing yourself
How to numb a la holic to avoid going within
How to stay stuck in blue by blaming them for everything

I'll teach you all this in 8 easy steps
A course of a lifetime you'll never forget
I'll show you how to in 8 easy steps
I'll show you how leaderships looks when tought by the best

El vídeo es curioso, a lo "vuelta atrás en el tiempo". Aquí lo tenéis...

sábado, 8 de marzo de 2008

Just Do It

Esta canción es de esas que me suben el ánimo y me dan ganas de empezar a dar botes dondequiera que esté. Salió hace poco, seguro que la habéis escuchado por ahí. ¡Que os guste!

Sunday Drivers - Do it

Never heard "I'm doing fine",
you get depressed or you are on cloud nine.
You look tasty or a sorry sight,
shine your light.

Never heard you singing on my mind
and never heard you humming a melodic catchy line.
You just give me one thing back,
so shine your light.

Do it, do it,
put yourself in my place.
Do it, do it, do it.

I can see it in your eyes,
you are different and you know it right.
Any given Sunday, any time,
shine your light.

If I didn't love you as much as I do,
I don't know what I would do 'cause I've never not loved you.
You just give me one thing back,
so shine your light.

Do it, do it,
put yourself in my place.
Do it, do it, do it.

Do it, do it,
put yourself in my place.
Do it, do it, do it ...

Por aquí os dejo el vídeo...

S. O. S.

Una canción muy bonita, sí señor. De tranquis, para relajase... Tiene un cierto tono melancólico pero a mi me encanta. Muy chula para tocarla con la guitarra por cierto... ¡¡Disfrutadla!!

Aimee Mann - Save me

You look like a perfect fit
For a girl in need of a tourniquet

But can you save me
Come on and save me
If you could save me
From the ranks of the freaks
Who suspect they could never love anyone

'Cause I can tell
You know what it's like
The long farewell of the hunger strike

But can you save me
Come on and save me
If you could save me
From the ranks of the freaks
Who suspect they could never love anyone

You struck me dumb like radium
Like Peter Pan or Superman

You will come to save me
C'mon and save me
If you could save me
From the ranks of the freaks
Who suspect they could never love anyone
'Cept the freaks
Who suspect they could never love anyone
But the freaks
Who suspect they could never love anyone


C'mon and save me
Why don't you save me
If you could save me
From the ranks of the freaks
Who suspect they could never love anyone

Except the freaks
Who suspect they could never love anyone
Except the freaks who could never love anyone

El vídeo no es muy emocionante, pero aquí os lo dejo...

viernes, 7 de marzo de 2008

Nunca seré tu chica...

Llevaba mucho tiempo buscando esta canción, tiene ya unos cuantos añitos (1997). Ha sido uno de esos retos en los que sólo conoces una melodía que tu mente tararea sin ton ni son pero sin otro dato que el "tananí tananá". Por fin vi una película, "El novio de mi madre" (no muy buena por cierto, pero eso no es lo que toca comentar aquí) en cuya banda sonora estaba incluida. Después de eso, todo fue tirar del hilo. La verdad es que mi mente la recordaba diferente, pero no está mal. Tiene una base pegadiza. A ver si os gusta...

White Town - Your Woman

Just tell me what you've got to say to me
I've been waiting for so long to hear the truth
It comes as no surprise at all you see
So cut the crap and tell me that we're through

Now I know your heart, I know your mind
You don't even know you're bein' unkind
So much for all your highbrow Marxist ways
Just use me up and then you walk away
Boy, you can't play me that way

Well I guess what you say is true
I could never be the right kind of girl for you

I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman

When I saw my best friend yesterday
She said she never liked you from the start
Well me, I wish that I could claim the same
But you always knew you held my heart

And you're such a charming, handsome man
Now I think I finally understand
Is it in your genes? I don't know
But I'll soon find out, that's for sure
Why did you play me this way

Well I guess what you say is true
I could never be the right kind of girl for you

I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman

Well I guess what they say is true
I could never spend my life with a man like you

I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman
I could never be your woman

Por aquí os dejo el vídeo molón...

jueves, 6 de marzo de 2008

Huyendo de las letras

La primera vez que ví este videoclip no conocía al grupo en cuestión y me sorprendió por lo original y divertido que era. Sin grandes pretensiones pero una idea diferente. La canción también me gusta: es animada y de estilo rockero indie con algún toque de electrónico... Espero que os guste.


Soulwax - Much Against Everyone's Advice

I
seem to have a history
at missing the point
at this stuff
apparently
very absentmindedly
I care
but never enough
for
you

TIME -to put the record straight
TIME -to stop communicating
please anticipate

AND I'M TRYING TO COMPREHEND THE THINGS I WRITE
AND I'M LIVING THE LIE THAT I CANNOT SATISFY
MUCH AGAINST EVERYONE'S ADVICE
I'M STILL TRYING I'M TRYING I'M TRYING I'M TRYING

faith
cheated me of everything
but I laughed until
I stopped
publicly
very, very openly
I sat alone with my thoughts
for
you

TIME-to put the record straight
TIME-to stop communicating
please anticipate

AND I'M TRYING TO COMPREHEND THE THINGS I WRITE
AND I'M LIVING THE LIE THAT I CANNOT SATISFY
MUCH AGAINST EVERYONE'S ADVICE
I'M STILL TRYING I'M TRYING I'M TRYING I'M TRYING


Aquí tenéis el video...